Sthāyi-bhāva स्थायि भाव:

Când cauzele, efectele și factorii concomitenți care îl ajută pe Krișna să se bucure de relațiile sale de iubire cu devoții săi sunt exprimate în termeni poetici sau dramatici,
acestea acționează asupra mentalului unui public de devoți, care simpatizează cu anumite tipuri de relații de iubire, 

și îi influențându-i în a experimenta stări de spirit, sentimente și extaz diferite.
Aceste elemente diferite sunt identificate cu termeni derivați din terminologia tehnică a esteticii; ele sunt cunoscute sub numele de
vibhāva, anubhāva, sāttvika-bhāva și sañcāri-bhāva.

Rūpa-bābājī definește sthāyi-bhāva în felul următor:

aviruddhān viruddhāṁś ca bhāvān yo vaśatāṁ nayet |
surājeva virājeta sa sthāyī bhāva ucyate || BRS 2.5.1.

Acea emoție sau dispoziție care stăpânește asupra tuturor celorlalte, indiferent dacă sunt pozitive sau negative, și domnește asupra lor ca un rege puternic se numește emoție dominantă sau sthāyi-bhāva.

În drama tradițională sanscrită, subiectul și obiectul iubirii pot fi bărbați sau femei. Când un personaj exprimă dragostea față de celălalt, el preia rolul subiectului în timp ce celălalt este obiectul acelei iubiri. În contextul devoțional, același lucru este adevărat într-o oarecare măsură, mai ales atunci când vine vorba de dramele din cărțile lui Rūpa-bābājī, iar implicarea emoțională a lui Kṛṣṇa este un aspect important al dramei atât în ​​Lalita-mādhava cât și în Vidagdha-mādhava. Totuși, din punct de vedere devoțional, devotatul este, strict vorbind, depozitarul sau subiectul iubirii (āśraya) pentru Kṛṣṇa care este obiectul acelei iubiri.

Vibhāva

Mediile prin intermediul cărora se manifestă emoțiile sunt numite vibhāva. Există două categorii de vibhāva:
(1) personalitățile sau iubiții care experimentează emoția originală numită ālambana și
(2) inspirații circumstanțiale ce duc la apariția emoției, cum ar fi decorul, anotimpul și amintirea propriilor simptome sau emoții din trecut etc., cunoscute sub numele de uddīpan.

Personalitățile sunt, de asemenea, împărțite în funcție de rolul pe care îl joacă:

  • cel care experimentează sentimentul dominant a fost numit āśraya sau depozitar al iubirii
  • celălalt este obiectul (viaya) al sentimentului, cel care inspiră dragoste în āśraya.

Anubhāva și Sāttvikabhāva

Uddipana sau cea ce aprinde extazul spiritual, trezește starea de iubire predominantă, care apoi se manifestă extern în anumite reacții corporale;

  • aceste manifestări sunt numite anubhāva atunci când sunt făcute în mod conștient sau voluntar (cum ar fi mișcările cochete ale unei femei care este atrasă de iubitul ei) și
  • sāttvika atunci când sunt spontane sau incontrolabile (cum ar fi lacrimi sau păr ridicat pe corp).

Sañcārī („sentimente însoțitoare”)

Sañcārī („sentimente însoțitoare”) sunt emoțiile tranzitorii, cum ar fi emoții ca frustrarea sau entuziasmul, care apar la iubiți în anumite situații. Ele apar din starea de iubire predominantă, 
        conferind frumusețe și varietate,
        și fiind precum valurile din ocean.
Toate ingredientele diferite se reunesc pentru a crea experiența estetică completă a iubirii spirituale cunoscută sub numele de rasa.

vibhāvair anubhāvaiś ca sāttvikair vyabhicāribhiḥ |
svādyatvaṁ hṛdi bhaktānām ānītā ānītā śravaṇādibhiḥ |
eṣā kṛṣṇa-ratiḥ sthāyī bhāvo bhakti-raso bhavet || BRS 2.1.5.

Bhakti-rasa

Degustarea Extazului iubirii devoționale, sau bhakti-rasa, apare atunci când starea de iubire predominantă pentru Kṛṣṇa - sthāyi-bhāva, hrănită de un sentiment de minunare, este degustată în inima unui devot împreună cu diferitele vibhāve, anubhāve, sāttvika și vyabhiicāri prin procesul devoțional ale auzirii despre forma, calitățile și activitățile lui Kṛṣṇa etc.

ei sab kṛṣna-bhakti-rasa sthāyi-bhāva |
sthāyi-bhāve mile yadi vibhāva anubhāv ||
sāttvika vyabhicārī bhāver milane |
kṛṣṇa-bhakti rasa hay amṛta āsvādane ||
yaiche dadhi sitā ghṛta marica karpūr |
milane rasālā hay amṛta madhur || CC 2.19.180-2.

Diferitele identități date de relația eternă cu Kṛṣṇa sunt numite sthāyi-bhāve sau stări de spirit dominante. Când oricare dintre acestea este amestecată cu cele patru ingrediente cunoscute sub numele de vibhāva, anubhāva, sāttvika și vyabhicāri, gustul dulce al extazului sacru poate fi atins, la fel ca atunci când într-o anumită rețetă ingredientul principal este combinat cu alte condimente și astfel capătă un gust unic. Rūpa însuși dă exemplul iaurtului, care atunci când este amestecat cu zahăr, unt, piper și camfor, devine deliciosul preparart cunoscută sub numele de rasāla.