Autorul „Apocalipsei lui Ioan” - Cerinthus

Prezentarea unui necunoscut: "Ioan de la Patmos" ca fiind autorul „Apocalipsei”, diferit de Ioan "apostolul"
a fost făcută după demascarea publică abia în secolul al 18-lea a falsului inițial propagat de creștini, cum că ar fi vorba de Ioan "apostolul".

Conform „Apocalipsei” autorul "Apocalipsei lui Ioan" susține că ar fi fost exilat de Domițian (89-96 num. cr.) pe insula Patmos,
însă nici un istoric roman nu vorbește despre vreo prigoană a creștinilor de către Domițian.
Aceasta este o invenție a autorului care în principiu s-ar explica ca urmare a două motive
a. pentru a-l poziționa pe Ioan pe o insulă ca în lucrare din care copiase: Cartea Egipteană a Morților
b. pentru a urma moda acelor timpuri în care precursorii creștinismului erau prezentați ca fiind martiri sau cel puțin prigoniți în Imperiul Roman.

a. Poziționarea lui Ioan pe o insulă a fost inspirată din narațiunea inițială din care copiase, și anume Cartea Egipteană a morților,
în care autorul Aan (în egipteană Ioan) se descrie pe sine pe Muntele Gloriei de pe insula Flăcărilor.

b. Singura lucrare în care este prezentată Prigoana creștinilor de către Domițian este vestita Istorie a Bisericii
scrisă însă în secolul 4 de către faimosul propagandist, episcopul Eusebius, fără a prezenta însă pe ce se bazează afirmațiile sale;
și ca urmare afirmațiile sale despre evenimente care s-ar fi petrecut aproape cu 300 de ani înaintea sa,
fără a prezenta pe ce se bazează, sunt privite ca propagandă creștină.

Totuși până și Eusebius a etichetat "Apocalipsa lui Ioan" ca fiind un fals și citează în acest sens
cuvintele lui Dionysius (cca. 200-265), conducătorul Școlii creștine din Alexandria (Egipt):

Unii dintre precursorii noștrii au respins Cartea ca fiind un fals și s-au lepădat de orice idee conținută în aceasta, 
făcând o critică a cărții capitol cu capitol, arătând că este încâlcită, ilogică și cu un titlu fals. 
Ei spun că nu este vorba de nici un Ioan și de nici o Revelație (a acestuia),
fiind deliberat acoperită de o perdea groasă de neînțelegeri și contradicții.
Nu numai că autorul nu a fost nici un apostol, dar el nu a fost nici un sfânt și nici măcar un membru al biserici,
ci Cerinthus, întemeietorul sectei care îi poartă numele…“ (Encyclopedia Biblica dcclxxi)