Raganuga bhakti - urmarea spiritului locuitorilor din Vrindavan
Satya-Yuga
Maha- bharata
Cartea a 3a Capitolul Tirtha-yatra parva CXLVIII
Cartea a 3a Capitolul Tirtha-yatra parva CXLVIII
Vaisampayana continuă, "Fiind astfel adresat măreţul Bhimasena cu braţe puternice, se plecă plin de afecţiune şi cu inima plină de bucurie în faţa fratelui său Hanuman, conducătorul maimuţelor şi i se adresă cu vorbe blânde:
- Nimeni nu-i mai fericit decât mine; acum mi-am văzut fratele mai mare. Astfel mi-a fost arătată o mare favoare; şi am fost foarte mulţumit de tine. Acum aş dori să-mi îndeplineşti această dorinţă. Doresc să privesc, o eroule, acea incomparabilă formă a ta, pe care ai avut-o în momentul în care, ai sărit peste canalul oceanic, acel locaş al rechinilor şi crocodililor. ...
Fiind adresată în acest fel, măreaţa maimuţă humanoidă spuse zâmbind:
Nici tu şi nici altcineva nu poate privi acea formă a mea.
În acea yuga (eră) exista o altă stare a lucrurilor, care nu mai există în prezent.
În era Krita, starea lucrurilor era una; în era Treta, alta; iar în era Dwapara alta.
O continuă diminuare are loc; iar acum nu am acea formă.
Solul, râurile, plantele şi stâncile, precum şi fiinţele perfecte siddhas, zeii, şi înţelepţii cereşti se conformează Timpului,
fiind în armonie cu starea de lucruri din diferitele ere - yuga.
De aceea nu-ţi dori să-mi vezi forma anterioară, O perpetuator al dinastiei Kuru.
Mă conformez tendinţei erei în care mă aflu. Cu adevărat, Timpul este irezistibil.
Bhimasena spuse:
Vorbeşte-mi despre durata diferitelor ere - yugas, şi despre diferitele maniere, obiceiuri şi
virtute, plăcere şi profit, cât şi despre fapte şi energie, şi despre viaţă şi moarte in diferitele ere.
La acestea Hanuman spuse:
O copile, acea eră în care Datoria Prescrisă unică eternă este încă existentă se numeşte Krita.
Iar în aceea eră care e cea mai bună dintre toate, toţi au perfecţiunea datoriei prescrise eterne
şi de aceea atunci nu e nevoie de nici un fel de acte privind îndeplinirea datoriei prescrise eterne .
Atunci virtutea nu cunoaşte nici un fel de deterioarare; şi nici oamenii nu cunosc îmbătrânire.
Tocmai de aceea se numeşte acea eră Krita (perfectă).
Dar cu timpul era a început să fie considerată ca fiind banală.
Şi, o copile, în era Krita, nu există nici zei-sura, nici dușmănoșii zei-asura, nici Gandharva, nici Yaksha, nici Rakshasa, nici Nagas.
Şi nu există nici cumpărare şi nici vânzare. Iar Vedele Sama, Rig, şi Yaju nu există.
Şi nici muncă nu există. Iar ceea ce este necesar pentru viaţă se obţine, doar gândind la acestea.
Singurul merit este doar acela de a renunţa la lume(a) (materială).
În timpul acestei yuga, nu există nici boală, şi nici vreo degradare a simţurilor.
Şi nu există nici răutate, nici mândrie, nici ipocrizie, nici discordie nici rea voinţă,
nici înşelăciune, nici frică, nici mizerie, nici invidie, nici avariţie.
Şi de aceea este primul refugiul al yoghinilor, şi chiar Supremul Brahmaa, putea fi atins de toţi.
Iar (Domnul Transcendental) Narayan având o culoare albă (apare astfel în lumea materială) fiind Suprasufletul tuturor fiinţelor.
În Krita Yuga, caracteristicile distinctive ale celor patru feluri de viaţă (ordonare socială) Brahmani, Kşatriya, Vaisya, şi Şudra sunt naturale iar aceştia rămân la datoriile lor.
Atunci Brahma este singurul refugiu, iar manierele şi obiceiurile sunt adaptate pentru a atinge Brahma iar obiectul cunoaşterii este doar Brahma, iar activităţile sunt relaţionate cu Brahma (Absolutul-Spiritualul).
În acest fel toate cele patru feluri de viaţă ating meritul (spiritual)
.
Sufletul nediferenţiat este obiectul meditaţiei lor; şi nu există decât o singură mantra (aum), şi nu există decât un ritual.
Şi deşi având caracteristici diferite, toţi urmează o singură Veda;
şi nu există decât o singură datorie prescrisă eternă –sanatan dharma - "religia" eterna.
Iar conform diviziunii timpului, ele au condus la patru feluri de viaţă (Brahmani, Kşatriya, Vaisya, şi Şudra),
fără a avea ca scop vreun obiect (al acestei lumi), şi astfel au atins eliberarea (emanciparea spirituală).
Dharma eternă care constă din identificarea sufletului cu Brahma indică Krita Yuga.
Iar în Krita Yuga, virtutea celor patru feluri de viaţă este pe deplin completă.
Astfel Krita Yuga este lipsită de influenţa celor trei calităţi (ale naturii materiale) (ignoranţă, pasiune şi bunătate materială).