Ne-a mințit "Moise"?-2

Ceea ce s-a întâmplat, conform Genezei 18, a fost că Ietro, socrul madianit al lui "Moise", a văzut într-o zi

mai exact în a doua lună după "Exodul din Egipt", în drum spre Horeb

că Moise își asumă sarcina de a judeca el însuși toate cazurile poporului.

Și se pare că a fost și o coadă lungă! De dimineața până seara, oamenii au stat în picioare, așteptând ca "Moise" să le judece cazurile.


În acest moment, Iethro ar fi intervenit și ar fi spus:

"Chestia asta pe care o faci nu este o idee prea bună. Atât tu cât și oamenii veți fi epuizați! Iată, vă voi sfătui și "cu voia lui Iehova" se va întâmpla așa:

"Alegeți din popor oameni vrednici, evlavioși, oameni de adevăr, care urăsc mita,

și numiți-i judecători pentru popor, iar ei vor judeca cauzele poporului"". (V. 17-22). "
Și "Moise" a ascultat de glasul socrului său și a făcut tot ce spusese el" (v. 24).


Deci, inițial, a fost ideea și planul lui Iethro. Dar Moise, atunci când a povestit acest incident 40 de ani mai târziu, nu-l menționeze deloc pe Iethro.
Unii afirmă:

S-au întâmplat multe în ultimii 40 de ani,
   mai ales o confruntare destul de brutală cu madianiții înșiși, care avusese loc cu doar câteva luni mai devreme și care nu lăsase în viață niciun bărbat madianit sau femeie nevirgină (Num 31)!

Oare asta o includea și pe soția lui "Moise"? Așadar, dacă relațiile prietenoase de odinioară cu madianiții se deterioraseră la sfârșitul "perioadei de deșert", aceasta ar putea explica de ce Moise a evitat să menționeze rolul lui Iethro în stabilirea jurisdicției lui Israel.


"Moise" ar fi vrut cu siguranță să elimine acest lucru din registrul istoric.
Dar acest raționament a însemnat că "Moise" l-ar fi suprimat în mod deliberat pe Iethro din relatarea sa,
că a suprimat în mod deliberat un detaliu istoric! Nu se poate să fie corect.

                Interesant este că, acum madianitul Iethro dispăruse din peisaj și lui "Moise" i se atribuia
                 meritul pentru crearea sistemului judiciar evreiesc,
                 o idee pe care "profetul lui Iehova" ar fi trebuit să o aibă chiar el!

 

Omiterea lui Ietro de către "Moise" nu contestă cu adevărat ceea ce susține.
El ar fi putut fi fost sfătuit de Iethro și ar fi putut spune ceea ce le spune oamenilor "în acel moment".
Dar chiar și aici "el" ia o decizie conștientă de a-l omite pe Jethro din narațiunea sa....

Acesta nu a fost singurul detaliu pe care "Moise" l-a schimbat în relatarea sa a evenimentului.
În mod ciudat, au fost schimbate și criteriile după care urmau să fie aleși acești judecători.

În timp ce Moise pretinde că a spus poporului să aleagă "oameni înțelepți, oameni cu pricepere și multă cunoaștere",

conform povestirii inițiale  din Exodul 18, de fapt, Iethro i-ar fi spus lui Moise să aleagă "oameni cu frică de Iehova, oameni de adevăr, oameni care urăsc mita".


Oare "Moise" nu a fost de acord cu aceste criterii și, prin urmare, le-a introdus pe "ale sale": înțelept, perspicace și cunoscător? ...

   S-a datorat acest lucru, să zicem, unei pierderi de memorie?
La urma urmei, se apropia de cea de-a 120-a aniversare! Dar toată "precizia sa aparentă" în această privință în amintirea și relatarea evenimentului:
   "Ți-am spus în acel moment" și  "mi-ai răspuns" și  "așa te-am instruit în acel timp" -
m-a făcut să mă gândesc că nu era o problemă de memorie sau de vârstă ci de surse diferite pentru aceste texte din Deuteronom și Exod.

Adică, cum se poate uita când și unde a avut loc un astfel de eveniment?

Și, din moment ce este "profetul lui Iehova", nu l-ar fi putut ajuta Iehova, împrospătându-i memoria care se stingea?



Sursa: Did Moses Lie to Us? A Textual Journey (Part 1)

Vezi "Moise" folosit pentru a rescrie istoria