Ne-a mințit "Moise"?-2

Ceea ce s-a întâmplat, conform Genezei 18, a fost că Ietro, socrul madianit al lui "Moise", a văzut într-o zi

mai exact în a doua lună după "Exodul din Egipt", în drum spre Horeb

că Moise își asumă sarcina de a judeca el însuși toate cazurile poporului.

Și se pare că a fost și o coadă lungă! De dimineața până seara, oamenii au stat în picioare, așteptând ca "Moise" să le judece cazurile.


În acest moment, Iethro ar fi intervenit și ar fi spus:

"Chestia asta pe care o faci nu este o idee prea bună. Atât tu cât și oamenii veți fi epuizați! Iată, vă voi sfătui și "cu voia lui Iehova" se va întâmpla așa:

"Alegeți din popor oameni vrednici, evlavioși, oameni de adevăr, care urăsc mita,

și numiți-i judecători pentru popor, iar ei vor judeca cauzele poporului"". (V. 17-22). "
Și "Moise" a ascultat de glasul socrului său și a făcut tot ce spusese el" (v. 24).


Deci, inițial, a fost ideea și planul lui Iethro. De ce ar fi uitat Moise, atunci când a povestit acest incident 40 de ani mai târziu, să menționeze că a fost Ietro...?

Bine, m-am gândit. S-au întâmplat multe în ultimii 40 de ani,
   mai ales o confruntare destul de brutală cu madianiții înșiși, care avusese loc cu doar câteva luni mai devreme și care nu lăsase în viață niciun bărbat madianit sau femeie nevirgină (Num 31)!

Mă întrebam dacă asta o includea și pe soția lui "Moise"? Așadar, dacă relațiile prietenoase de odinioară cu madianiții se deterioraseră la sfârșitul perioadei de deșert, aceasta ar putea explica de ce Moise a evitat să menționeze rolul lui Ietro în stabilirea jurisdicției lui Israel.


"Moise" ar fi vrut cu siguranță să elimine acest lucru din registrul istoric.
Dar acest raționament a însemnat că Moise l-a suprimat în mod deliberat pe Ietro din relatarea sa,
că a suprimat în mod deliberat un detaliu istoric! Nu se poate să fie corect.

Interesant este că, acum că Iethro dispăruse din peisaj, "Moise" a putut
să-și asume întregul merit pentru crearea sistemului judiciar,
      o idee pe care "profetul lui Iehova" ar fi trebuit să o aibă chiar el!


În plus, m-am gândit eu, omiterea lui Ietro de către Moise nu contestă cu adevărat ceea ce susține.
El ar fi putut fi sfătuit de Iethro și ar fi putut spune ceea ce le spune oamenilor "în acel moment".
Dar chiar și aici el ia o decizie conștientă de a-l omite pe Jethro din narațiunea sa....

Pe măsură ce am continuat să citesc, mi-am dat seama că acesta nu a fost singurul detaliu pe care "Moise" l-a schimbat în relatarea sa a evenimentului.
Poate că este un detaliu minor, dar, în mod ciudat, au fost schimbate și criteriile după care urmau să fie aleși acești judecători.

În timp ce Moise pretinde că a spus poporului să aleagă "oameni înțelepți, oameni cu pricepere și multă cunoaștere",

conform Exodului 18, de fapt, Ietro i-a spus lui Moise să aleagă "oameni cu frică de Iehova, oameni de adevăr, oameni care urăsc mita".


Oare "Moise" nu a fost de acord cu aceste criterii și, prin urmare, le-a introdus pe ale sale: înțelept, perspicace și cunoscător? ...

Ceea ce m-a preocupat totuși a fost întrebarea,
   dacă "Moise" știa că schimbă detaliile,
   sau dacă acest lucru s-a datorat, să zicem, unei pierderi de memorie?
La urma urmei, se apropia de cea de-a 120-a aniversare! Dar toată "precizia sa aparentă" în această privință în amintirea și relatarea evenimentului -.
   "Ți-am spus în acel moment" și  "mi-ai răspuns" și  "așa te-am instruit în acel timp" -
m-a făcut să mă gândesc că nu era o problemă de memorie sau de vârstă ci de surse diferite pentru aceste texte din Deuteronom și Exod.

Adică, cum se poate uita când și unde a avut loc un astfel de eveniment?

Și, din moment ce este "profetul lui Iehova", nu l-ar fi putut ajuta Iehova, împrospătându-i memoria care se stingea?



Sursa: Did Moses Lie to Us? A Textual Journey (Part 1)

Vezi "Moise" folosit pentru a rescrie istoria