Evanghelia "după" Luca - autor și scop

Faptul că existau multe variante ale asa numitelor evanghelii pe timpul scrierii aşa zisei evangheliei după Luca, este confirmat în însăsi această scriere, care însă ulterior, pentru că se potrivea cu doctrina bisericii paveliniste, a fost declarată divină.

În această scriere se spune: 
"Fiindcă multi s-au apucat să alcătuiască o istorisire amănunţită despre lucrurile cari au credibilitate printre noi, 
după cum ni le-au încredinţat cei ce le-au văzut (cine? Luca? nu există ) cu ochii lor de la început, si au ajuns slujitori ai cuvântului,
am găsit si eu cu cale, prea alesule Theophilus (o indicație că era scrisă pentru ne-evrei),
după ce am făcut cercetări cu deamănuntul asupra tuturor acestor lucruri de la obârşia lor, să ţi le scriu în şir unele după altele,

Din această declaraţie de la începutul scrierii se vede că
1. autorul Evanagheliei "după" Luca nu este Luca, 
2. nu afirmă că ar fi primit informațiile de la Luca
3. autorul nu a fost un martor ocular al vietii lui Isus şi
4. se adresează unui auditoriu grecesc (Theophilus),
5. la mulţi ani de la moartea lui Isus
 
Cel ce a scris Evanghlia "duă" Luca spune:
" Iosef din Arimathea, un oras al evreilor".
Care trădează faptul că scriitorul nu este evreu care se adresează concetătenilor săi contemporani, explicându-le că în Arimathea trăiesc evrei.
 
Crearea târzie a acestei "evanghelii"  este evidențiată și de ideile
  •  propagării misionarismului ca datorie "sfântă"
  • și a urii față de evrei.