Prīti sakhya vatsalya și Priytā-rati

प्रीति सख्य वत्सल्य प्रियता

În afară de iubirea pură: śuddha-rati, descrisă anterior, vezi Tipuri de Śuddha Rati: Sāmānya, svaccha śānta

Iubirea pentru Domnul Transcendental poate fi colorată de anumite tipuri de relații de iubire,
așa cum sunt prezentate în Bhakti rasāmṛta sindhu भक्ति रसामृत सिंधु:

sau bheda-trayī hṛdyā rateḥ prīty-ādir īryate |
gāḍhānukūlatotpannā mamatvena sadāśritā || 2.5.22 ||
kṛṣṇa-bhakteṣv anugrāhya-sakhi-pūjyeṣv anukramāt |
tri-vidheṣu trayī prītiḥ sakhyaṁ vatsalatety asau || 2.5.23 ||
atra netrādi-phullatva-jṛmbhaṇodghūrṇanādayaḥ |
Kevalā sakulā ceti dvi-vidheyaṁ rati-trayī || 2.5.24 ||

"Cele trei tipuri de rati- prīti, sakhya și vatsalya-sunt plăcute inimii. Ele provin dintr-o afecțiune profundă față de Domnul Transcendental și sunt întotdeauna dotate cu posesiune față de Acesta."

„Când iubirea transcendentală – rati - se află în trei tipuri de devoți -
beneficiarii ai milei, prieteni și bătrâni - devine
prīti-rati, sakhya-rati și respectiv vatsalya-rati."

"În aceste trei tipuri de rati există deschiderea ochilor, întinderea membrelor și neliniște.
Aceste trei tipuri au două varietăți: kevala (pură) și saṅkula (amestecată)."

atha prattiḥ -svasmād bhavanti ye nyūnās te'nugrāhyā harer matāḥ |
ārādhyatvātmikā teṣāṁ ratiḥ prītir itīritÄ || 2.5.27 ||
tatrāsakti-kṛd anyatra prīti-saṁhāriṇī hy asau || 2.5.28 ||
yathā mukunda-mālāyām (8) -
divi vu bhuvi vā mamāstu vāso narake vā narkāntaka prakāmam |
avadhīrita-śāradāravindau caraṇau te maraṇe'pi cintayāmi || 2.5.29 ||
atha sakhyam -ye syus tulyā mukundasya te sakhāyaḥ satāṁ matāḥ |
sāmyād viśrambha-rūpaiṣāṁ ratiḥ sakhyam ihocyae |
parihāsa-prahāsādi-kāriṇīyam ayantraṇā || 2.5.30 ||
yathā māṁ puṣpitāraṇya-didṛkṣayāgataṁ
nimeṣa-viśleṣa-vidīrṇa-mānasāḥ |
te saṁspṛśantaḥ pulakāñcita-śriyo
dūrād ahaṁpūrvikayādya remire || 2.5.31 ||
yathā vā śrīdāma-dor-vilasitena kṛto'si kāmaṁ
dāmodara tvam iha darpa-dhurā daridraḥ |
sadyas tvayā tad api kathanam eva kṛtvā
devyai hriye trayam adāyi jvalāñjalīnām || 2.5.32 ||
atha vātsalyam guravo ye harer asya te pūjyā iti viśrutāḥ |
anugraha-mayī teṣāṁ ratir vātsalyam ucyate |
ida lṁlana-bhavyāśīś cibuka-sparśanādi-kṛt || 2.5.33 ||
yathā agrāsi yan-nirabhisandhi-virodha-bhājaḥ
kaṁsasya kiṅkara-gaṇair girito'py udagraiḥ |
gās tatra rakṣitum asau gahane mṛdur me
Vă rog să spuneți, care este povestea acestor pui mari || 2.5.34 ||
yathā vā sutam aṅgulibhiḥ snuta-stanī
cibukāgre dadhatī dayārdra-dhīḥ |
samalālayad ālayāt puraḥ
sthiti-bhājaṁ vraja-rāja-gehinī || 2.5.35 ||

Prīti-rati:
„Când persoanele se identifică ca fiind inferioare Domnului Transcendental, ele sunt numite primitori de milă (anugrāhyā). Iubirea lor, în care Kṛṣṇa este perceput ca Cel la care trebuie să te închini, se numește prīti-rati.”

„Acest prīti-rati produce atașament pentru obiectul închinării și distruge afecțiunea față de alte obiecte.”

Un exemplu din Mukunda-māla [8]:
„O distrugătot al lui asura Naraka! Oriunde trăiesc pentru că așa vrei Tu - în cer, pe pământ sau în iad - îmi voi aminti cele două picioare ale Tale, a căror frumusețe învinge lotusul înflorit în sezonul de toamnă, chiar și în momentul morții. "

Sakhya-rati:
"Cei care se identifică ca fiind egali cu Mukunda sunt numiți sakha sau prieteni. Iubirea lor, bazându-se pe familiaritatea care decurge dintr-un sentiment de egalitate, se numește sakhya-rati. În această iubire există râsete puternice, glume și nici un sentiment de rezervă (față de Krișna)."

Un exemplu (Krișna spune):
"Astăzi, când m-am dus să văd pădurile înflorite din Vṛndāvan, prietenii mei sufereau datorită despărțirii de Mine chiar și pentru o clipă. De departe, ei au spus:„ Eu voi fi atins de El mai întâi! Eu voi fi atins de El mai întâi! " ' Cu părul ridicându-se pe corp, s-au jucat în acest fel ".

Alt exemplu:
„Śrīdāma a spus:„ Mândria ta s-a sărăcit suficient, fiind învins de puterea brațelor mele. După ce te-ai lăudat, ia-ți rămas bun de la regina numită rușine [și învinge-mă] ”.

Vatsala-rati:
„Acele persoane a căror iubire îi identifică ca superiori ai Domnului Transcendental sunt cunoscuți ca pūjya, demni de respect sau bătrâni. Iubirea lor, care dă milă lui Kṛṣṇa, se numește vātsalya sau vatsala, pupându-L și atingându-L. "

Un exemplu:
"Pădurea este plină de slugile inimice ale lui Kaṁsa, care sunt mai solide decât munții. Băiatul meu tandru merge constant în acea pădure densă. Oh! Ce ar trebui să fac?"

Un alt exemplu:
„Yaśodā, a cărui inimă era moale și căreia datorită afecțiunii îi curgea lapte din sâni, l-a mângâiat pe fiul ei Kṛṣṇa în timp ce îi ținea bărbia în mână”.

Priyatā-rati प्रियता सति

din Bhakti rasāmṛta sindhu भक्ति रसामृत सिन्धु: 

mitho harer mṛgākṣyāś ca sambhogasyādi-kāraṇam |
madhurāpara-paryāyā priyatākhyoditā ratiḥ |
asyāṁ kaṭākṣa-bhrū-kṣepa-priya-vāṇī-smitādayaḥ ||2.5.36||

„Acea rati (iubire) ce se află în etern tinerele păstorițe cu ochi asemenea căprioarelor și care este cauza principală a opt tipuri de plăcere (Mukya Rati + 7 Gauṇa Rati) în relație cu etern tânărul (de 14 ani) Kṛṣṇa se numește priyatā-rati. Ea este de asemenea numită madhurya-rati. În această iubire, există priviri laterale, mișcarea sprâncenelor, cuvinte afectuoase, zâmbete timide, etc. "

yathā govinda-vilāse ciram utkuṇṭhita-manaso rādhā-mura-vairiṇoḥ ko'pi |
nibhṛta-nirīkṣaṇa-janmā pratyāśā-pallavo jayati || 2.5.37 ||

Din Govinda-vilāsa:
„De mult timp, Rādhā și Kṛṣṇa tânjesc să se vadă.
Toate gloriile noului germen de speranță de a ne putea vedea singuri!"

Kevala și Sakula-rati

tatra kevalā -raty-antarasya gandhena varjitā kevalā bhavet |
vrajānuge rasālādau śrīdāmādau vayasyake |
gurau ca vrajanāthādau krameṇaiva sphuraty asau || 2.5.25 ||
tatra sakulā -eṣāṁ dvayos trayāṇāṁ vā sannipātas tu saṅkulā |
udbhavādau ca bhīmādau mathurādau krameṇa sā |
yasyādhikyaṁ bhaved yatra sa tena vyapadiśyate || 2.5.26 ||

Kevala-rati:
"Când rati nu are urme de alte tipuri de rati, se numește kevala- (pură) rati. În Vraja, se găsește în slujitorii lui Kṛṣṇa precum Rāsala, în prieteni precum Śrīdāma și în bătrâni precum Nanda."

Sakula-rati:
„Când două sau trei dintre cele trei tipuri de rati se găsesc împreună într-o persoană, se numește saṅkula-rati (rati mixt). Se găsește în Uddhava, Bhīma și Mukharā. În acest caz se ia în considerare iubirea proeminentă ca fiind relația dominantă dintre Krișna și devotul Său.