El - Yahweh - Baal și apariția monoteismului

"Israel înainte de sclavia din Babilon era, ca și vecinii săi, politeist[69], iar monoteismul israelit a fost rezultatul unor circumstanțe istorice unice"[70]. 
 
Zeul inițial al lui Israel era El, așa cum arată și astăzi numele Isra-El[71] - sensul său probabil este "Fie ca El să domnească" sau o altă formă de propoziție care include numele El. [72]
 
În vremurile tribale timpurii, fiecare trib ar fi avut propriul zeu protector; când a apărut regalitatea, statul l-a promovat pe Iahve (Iehova) ca zeu național al Israelului, superior celorlalți zei, iar treptat Iahve a absorbit toate atributele pozitive ale celorlalți zei și zeițe. [12]
 
Yahweh și El au fuzionat în centre religioase precum Sichem, Șilo și Ierusalim[73], numele lui El devenind un termen generic pentru "zeu", iar Yahweh, zeul național, însușindu-și multe dintre titlurile mai vechi de zeu suprem, precum El-shaddai (Atotputernic) și El-yon (Cel mai înalt)".
 
Asherah, fostă soție a zeului El, a fost venerată ca soție a lui Yahweh[75], deși mai întâi ca mamă a acestuia;[76] la Khirbet el-Kôm și Kuntillet Ajrûd au fost descoperite cioburi care indică "Yahweh și Asherah a sa"[77][78], iar diverse pasaje biblice indică,
că statuile lor au fost păstrate în templele sale din Ierusalim, Betel și Samaria. [79][80]
 
Yahweh era venerat și împreună cu Anat, soția lui Baal, ca soție a acestuia, sub numele de Anat-Yahu ("Anat a lui Yahu", adică "Anat a lui Yahweh"), așa cum se menționează în documentele din colonia evreiască Elefantina din Egipt, în secolul al V-lea î.Hr. E.C.[81] Astfel, era venerată și o zeiță numită Regina Cerului, probabil o confuzie între Astarte și zeița mesopotamiană Ishtar[79], posibil un titlu al lui Asherah. 82].
 
Cultul lui Baal și al lui Iahve au coexistat în perioada timpurie a istoriei lui Israel, dar au fost considerate ireconciliabile după secolul al IX-lea î.Hr., după ce regele Ahab și regina sa Izabela au încercat să-l ridice pe Baal la statutul de zeu național[83], deși cultul lui Baal a continuat o perioadă de timp[84].

"Israel era înainte de sclavia din Babilon, ca și vecinii săi, politeist[69], iar monoteismul israelit a fost rezultatul unor circumstanțe istorice unice"[70]. 

Zeul inițial al lui Israel era El, așa cum arată și astăzi numele Isra-El[71] - sensul său probabil este "Fie ca El să domnească" sau o altă formă de propoziție care include numele El. [72]

În vremurile tribale timpurii, fiecare trib ar fi avut propriul zeu protector; când a apărut regalitatea, statul l-a promovat pe Iahve (Iehova) ca zeu național al Israelului, superior celorlalți zei, iar treptat Iahve a absorbit toate atributele pozitive ale celorlalți zei și zeițe. [12]
Vezi Nici Jehova nu este un zeu original al evreilor

Yahweh și El au fuzionat în centre religioase precum Sichem, Șilo și Ierusalim[73], numele lui El devenind un termen generic pentru "zeu", iar Yahweh, zeul național, însușindu-și multe dintre titlurile mai vechi de zeu suprem, precum El-shaddai (Atotputernic) și El-yon (Cel mai înalt)".

Asherah, fostă soție a zeului El, a fost venerată ca soție a lui Yahweh[75], deși mai întâi ca mamă a acestuia;[76] la Khirbet el-Kôm și Kuntillet Ajrûd au fost descoperite cioburi care indică "Yahweh și Asherah a sa"[77][78], iar diverse pasaje biblice indică, că statuile lor au fost păstrate în templele sale din Ierusalim, Betel și Samaria. [79][80]

Yahweh era venerat și împreună cu Anat, soția lui Baal, ca soție a acestuia, sub numele de Anat-Yahu ("Anat a lui Yahu", adică "Anat a lui Yahweh"), așa cum se menționează în documentele din colonia evreiască Elefantina din Egipt, în secolul al V-lea î.Hr. E.C.[81] Astfel, era venerată și o zeiță numită Regina Cerului, probabil o confuzie între Astarte și zeița mesopotamiană Ishtar[79], posibil un titlu al lui Asherah. 82].

Cultul lui Baal și al lui Iahve au coexistat în perioada timpurie a istoriei lui Israel, dar au fost considerate ireconciliabile după secolul al IX-lea î.Hr., după ce regele Ahab și regina sa Izabela au încercat să-l ridice pe Baal la statutul de zeu național[83], deși cultul lui Baal a continuat o perioadă de timp[84].