O altă încercare de ipoteză: surse pre- și post-Mosaice

Alte două evenimente din secolul al XVII-lea merită să fie menționate.
Atât calvinistul francez Isaac de la Peyrère, cât și Richard Simon, un preot catolic francez,

au publicat lucrări care din perspectiva lucrărilor lui Hobbes și Spinoza au fost blânde în declarațiile lor.

Cu toate acestea, ambele lucrări au fost interzise și arse de creștini.


În publicația sa din 1655, Systema theologicum et praeadamitarum hypothesiIsaac de la Peyrère

a sugerat, pe baza listei tot mai mari de pasaje care presupuneau cunoașterea unor circumstanțe istorice la secole după Moise,

că Pentateuhul în forma sa actuală era de fapt o transcriere a materialului mozaic amestecat cu material pre și post-mozaic.


De la Peyrère a fost arestat și obligat să își retracteze poziția. Richard Simon, care susținea în lucrarea sa Histoire Critique du Vieux Testament, publicată în 1678,
că legile au fost scrise de Moise, dar că relatările din Pentateuh au fost scrise mai târziu de Ezra, a fost, de asemenea, expulzat din cler.

Apelul lui Simon la posibilele surse folosite de Moise și, invers, la cele ale autorilor de mai târziu care au completat opera lui Moise,
a fost făcut din acumularea de date textuale

- anacronisme politice și istorice care au fost scrise în mod clar la secole după Moise,

- narațiuni duble, care adesea se contraziceau între ele,
- narațiuni care erau adesea prost aranjate și secvențiate,
- și, mai ales, observarea diferitelor stiluri, vocabulare și accente teologice în numeroasele pasaje ale Pentateuhului.

toate au indicat o multitudine de autori.

Pentru Simon, aceste diferențe au fost explicate prin utilizarea unor surse diferite,

- cele folosite de Moise însuși
- și care au fost adăugate secole mai târziu de Ezra.


Deși Simon nu a respins niciodată paternitatea mozaică, o mie trei sute de exemplare ale cărții sale au fost totuși distruse,
iar protestanții s-au înarmat rapid cu respingeri detaliate ale afirmațiilor sale.

Afirmația lui Simon că sursele au fost folosite la scrierea narațiunilor din Pentateuh a stimulat descoperirile biblice din secolul următor.
Trei intelectuali din secolul al XVIII-lea au ajuns, în mod independent, la concluzii similare în evaluarea textului Pentateuhului - și anume, că acesta a fost compus din (cel puțin) două surse diferite.

vezi și
   Dovezi timpurii ale originii post-mozaice a Pentateuhului: anacronisme 1
   Dovezi timpurii ale originii post-mozaice a Pentateuhului: anacronisme 2
   Dovezi timpurii ale originii post-mozaice a Pentateuhului: anacronisme 3

O ipoteză timpurie: textul lui Moise completat de scribii de mai târziu 1
O ipoteză timpurie: textul lui Moise completat de scribii de mai târziu 2


Sursa: An early hypothesis: Moses' text supplemented by later writers