2.7 Hāsa-Vismaya-Utsāha-Rati

prezentată în Śrī Bhakti-rasāmṛta-sindhu

Hāsa-rati

tatra hāsa-ratiḥ -ceto-vikāso hāsaḥ syād vāg-veṣehādi-vaikṛtāt |
sa dṛg-vikāsana-sauṣṭha-kapola-spandanādikṛt ||2.5.52||
kṛṣṇa-sambandhi-ceṣṭotthaḥ svayaṁ saṅkucad-ātmanā |
pratyānugṛhyamāṇo'yaṁ hāso hāsa-ratir bhavet ||2.5.53|| 
yathā -mayā dṛg api nārpitā sumukhi dadhni tubhyaṁ śape
sakhī tava nirargalā tad api me mukhaṁ jighrati |
praśādhi tad imāṁ mudhā cchalita-sādhum ity acyute
vadaty ajani dūtikā hasita-rodhane na kṣamā ||2.5.54||

"Când există veselie în inimă din cauza neregularității vorbirii, a îmbrăcămintei sau a acțiunilor, es se numește hāsa. În această stare, simptomele veseliei deschid complet ochii și apare tremuratul nasului, buzelor și obrajilor." 

„Când hāsa apare din acțiuni legate de Kṛṣṇa și rasa primară își asumă un rol subservient, hāsa devine hāsa-rati.” 

Un exemplu: (Krishna a spus) „ O femeie frumoasă! Îți jur că nici măcar nu m-am uitat la iaurt. Dar prietena ta îndrăzneață îmi adulmecă gura degeaba. Dă-i instrucțiuni prietenei tale pentru, ca ea să nu acuzeo persoană inocentă ca mine. ' Când gopī ce slujea a auzit aceste cuvinte, nu a putut rezista pufnind-o râsul ".

Vismaya-rati

atha vismaya-ratiḥ -lokottarārtha-vīkṣāder vismayaś citta-vistṛtiḥ |
atra syur netra-vistāra-sādhūkti-pulakādayaḥ |
pūrvokta-rītyā niṣpannaḥ sa vismaya-ratir bhavet ||2.5.55||
yathā -gavāṁ gopālānām api śiśu-gaṇaḥ pīta-vasano
lasac-chrīvatsāṅkaḥ pṛthu-bhuja-catuṣkair dhṛta-ruciḥ |
kṛta-stotrārambhaḥ sa vidhibhir ajāṇḍālibhir alaṁ
para-brahmollāsān vahati kim idaṁ hanta kim idam ||2.5.56||

„Văzând ceva neobișnuit, mintea se poate întreba:„ Ce poate fi asta? ” Această dispoziție se numește vismaya sau minunare. În această stare, simptomele sunt lărgirea ochilor, pronunțând cuvinte precum „foarte bine, foarte bine” iar părul ridicându-se pe corp. Relația dintre Vismaya și Vismaya-rati este aceeași ca cea dintre hāsa și hāsa-rati. " 

Un exemplu: „Când Brahmā a văzut toți vițelii și băieții păstori manifestându-se ca forme ale Domnului Nārāyaṇ, purtând veșminte galbene și marcate cu śrīvatsa, care erau lăudate de toți locuitorii universurilor, inclusiv de mulți Brahmā, el a fost uimit și a rostit "Ce este asta? Ce este asta?" "

Utsāha-rati:

atha utsāha-ratiḥ - stheyasī sādhubhiḥ ślāghya-phale yuddhādi-karmaṇi |
satvarā mānasāsaktir utsāha iti kīrtyate ||2.5.57||
kālānavekṣaṇaṁ tatra dhairya-tyāgodyamādayaḥ |
siddhaḥ pūrvokta-vidhinā sa utsāha ratir bhavet ||2.5.58||
yathā - kālindī-taṭa-bhuvi patra-śṛṅga-vaṁśī
nikvāṇair iha mukharī-kṛtāmbarāyām |
visphūrjann agha-damanena yoddhu-kāmaḥ
śrīdāmā parikaram udbhaṭaṁ babandha ||2.5.59||

„Atașamentul ferm și imediat al minții pentru activități precum bătălia, caritatea, compasiunea și dharma (Datoria Prescrisă), ale căror rezultate sunt lăudate de oamenii sfinți, se numește utsāha.” 

"Yuddhādi înseamnă luptă, caritate, compasiune și acte drepte. În loc de yuddhādi, uneori se folosește svābhīṣṭa (prețuit)". 

Un exemplu: „Când aerul a răsunat datorită sunetului flautului, al cornului și al firelor de iarbă de pe malul Yamunei, Śrīdām, dorind să lupte cu Kṛṣṇa, a început să urle (datorită entuziasmului) și să-și lege strâns talia”.