10.18 Prema Kanta - Iubirea Radhei reflectată în 20 de emoții extatice

Caitanya Caritamrita 2.8. 175

'kila-kiñcitādi'-bhāva-viḿśati-bhūṣita
guṇa-śreṇī-puṣpamālā sarvāńge pūrita


Douăzeci de emoţii extatice începând cu kila-kincita (mândrie, dorinţă, ţipăt, zâmbete, gelozie, frică şi furie care se ridică simultan datorită euforiei vederii celui iubit) - viḿśati bhāva ādi kila-kiñcita
Sunt frumoasele calităţi care umplu - śreṇī guṇa pūrita
Ghirlanda de flori care-i decorează tot corpul - puṣpa-mālā bhūṣita sarva-ańge

Tika:
Ugivala-nilamani menţionează douăzeci de bhava-alankaras (ornamente ale emoţiilor extatice), care se împart în trei grupuri:

a) Ayatnadja:
1) şobha (frumuseţe rafinată);
2) kAnti (strălucire care apare datorită dorinţei erotice);
3) dipti (strălucirea tinereţii);
4) mAdhurya (dulceaţă);
5) pragalbhatA (măiestrie în jocurile erotice);
6) audArya (compasiune);
7) dhairya (răbdare);

b) Sva-bhavadja:
8 ) vilasa (poziţia, mişcarea, expresiile feţei şi gesturile ochiilor la vederea celui iubit);
9) lila (imitarea îmbrăcăminţii şi a comportamentului celui iubit);
10) vicchitti (puţină îmbrăcăminte);
11) vibhrama (îmbrăcare greşită);
12) kila-kincita (mândrie, dorinţă, ţipăt, zâmbete, gelozie, frică şi furie care se ridică simultan datorită euforiei vederii celui iubit);
13) mottayita (dorinţa de a se uni cu cel iubit la vederea sau aducerea aminte a acestuia);
14) kuttamita (furia externa a eroinei, pentru a acoperi extazul trăit în momentul în care este atinsă de cel iubit);
15) vivvoka sau bibboka (neglijarea plină de mândrie a celui iubit);
16) lalita (poziţia unică, curbarea corpului, expresia feţei şi mişcarea ochilor la vederea celui iubit)
17) vikriti (mândrie, invidie sau timiditate exprimate prin tăcere).

c) Angagea:
18 ) bhava (primul semn exterior de interes erotic);
19) hava (curbarea sprâncenelor în timpul dansului, care indică dorinţa pentru rati - iubire);
20) hela (directa şi clara indicaţie pentru rati).

Versul 9.5 din Govinda Lilamrita menţionează de asemenea mugdha şi ceakita ca bhava alankaras.
Maugdhya apare atunci când nayak (eroul) sau nayika (eroina) cochetează unul cu altul punând întrebări despre lucruri deja cunoscute.
Frica aparentă a eroinei - nayika e numită ceakita.