Sabhakriya Parva 3-4

Sabhakriya Parva 3
Danavul Maya consturiește uluitorul palat al Pandavilor

"Vaisampayana spuse,--"Apoi danavul Maya i se adresă lui Argiuna, 'Cu permisiunea ta voi pleca, dar am să mă întorc curând. În nordul muntelui lumii celești pe nume Kailas, în apropierea muntelui Mainak, în timp ce danavii erau angajați într-un sacrificiu pe  malurile lacului Vindu, am adunat o cantitate imensă și variată de materie primă constituită din giuvaeruri și alte pietre prețioase, care au fost folosite in conacul lui Vrișaparva. Am să le aduc și am să încep construcția unui încântător palat, care va fi celebru în înreaga lume.

De asemenea cred că în lacul Vindu se mai află un buzdugan extraordinar, care a fost pus acolo de către regele (danavilor),  după ce și-a măcelărit cu acesta toți dușmanii în luptă. În afară de faptul că este greu și puternic, are și diferite noduri de aur și este capabil să susțină o mare greutate și să distrugă toți dușmanii, fiind totodată egal în putere cu 100 000 de buzdugane. Aceasta ar fi o armă potrivită pentru Bhima, așa cum este arcul Gandiva pentru tine.

De asemenea în acel lac există o mare cochilie numită Devadatta, al cărei sunet este puternic, care provine de la zeul mării, Varuna. Bineînțeles că am să-ți ofer toate aceste lucruri. După cele spuse, zeul Asura s-a îndreptat spre nord-est. În nordul muntelui ceresc Kailas, în munții Mainaka se află un pisc imens de giuvaeruri și alte pietre prețioase, numit Hiranya-șringa. În apropierea acelui pisc se află un lac încântător, care se cheamă Vindu.

Acolo, pe malurile sale, de mult a trăit regele Bhaghirath, timp de mai mulți ani, dorind să aducă râul Gange pe pământ, care de atunci se numește Bhaghirathi, după numele regelui. De asemenea acolo Indra (Jehova), ilustrul domn al tuturor ființelor create, a executat 100 de mari ceremonii sacrificiale. Și astfel pentru a înfrumuseța arena sacrificială, deși nerespectând regulile organizării arenei, au fost folosiți piloni sacrificiali din pietre prețioase și altare de aur.

După ce a executat acele sacrificii, Domnul lui Saci-Devi, cel cu 1000 de ochi, a fost încununat de succes. Acolo și-a făcut lăcașul Mahadev (Șiva), Domnul etern al tuturor fințelor, după ce a creat toate lumile, fiind venerat cu reverență de mii de ființe cu corpuri subtile. Acolo și-au executat sacrificiile Nara împreună cu Domnul Transcendental Narayan, Brahmaa Yama și Sthanu, la sfârșitul a 1000 de Ceatur-Yuga (1000 cicluri de 4 Yuga, cât durează o zi a lui Brahmaa, după care urmeză noaptea sa, în care are lor curățirea prin foc și apă a universului).

Acolo, pentru a stabili virtutea și Datoria Prescrisă (Dharma), Domnul Transcendental Vasudev a executat cu devoțiune sacrificiile Sale, timp de mulți, mulți ani. Acolo au fost plasați de către (Domnul Transcendental) Keșava mii și zeci de mii de stâlpi sacrificiali, împodobiți cu ghirlande de aur și altare de mare splendoare. Ducându-se acolo, Maya le-a adus Pandavilor, buzduganul pentru Bhrima și cochilia pentru Argiuna, la al cărei sunet toate ființe tremurau minunându-se, precum și diferite articole cristaline, ce aparținuseră regelui Vrishaparva.

El a adus de asemenea marea bogăție, care era păzită de Yakșa și Rakșasa, cu care a construit un palat fără de pereche, de mare frumusețe, având o origine celestă, compus în întregime din pietre prețioase și celebrat în cele trei lumi. Palatul avea coloane de aur și ocupa o suprafață de cinci mii de cubits. Strălucirea palatului părea să pună în întuneric chiar și strălucirea razelor soarelui și tocmai această strălucire, care era un amestec de lumini celeste și terestre, îl făcea să pară că ar fi luat foc. ... Opt mii de Rakshasa numiți Kinkara, cu puternice corpuri uriașe, cu ochi roșii asemenea cuprului și urechi asemenea săgeților, bine înarmați și capabili să se deplaseze prin aer, păzeau palatul.

Maya a făcut în palat un lac fără de pereche, pe care pluteau lotuși și frunze din pietre prețioase de culoare închisă, cu lujeri din pietre prețioase strălucitoare, precum și alte flori cu frunze de aur. Păsări de lac din diferite specii se jucau pe lac, care avea și lotuși naturali înfloriți, printre care se mișcau pești și broaște țestoase aurii. Pe fundul lacului nu se afla mâl iar apa era transparentă.

Scări de cristal se aflau în zbor de la maluri la marginea apei. Brizele suave loveau apele și mișcau florile. Malurile lacului erau ornate cu blocuri de marmură scumpă în care erau încrustate perle. Privind acel lac împodobit de jur împrejur cu giuvaeruri și tot felul de pietre prețioase, mulți regi au confundat apa ca fiind pardoseală și au căzut în lac cu ochii deschiși. Mulți copaci înalți de diferite feluri era plantați în jurl palatului.
Au fost plantate păduri aritificiale, care emiteau un parfum încântător. De asemena de jur împrejur se aflau multe lacuri pe care se aflau lebede, Karandava și Ceakravaka (rațe brahmane)... totul pentru plăcerea și fericirea Pandavilor. Iar Maya după 14 luni, terminând construcția, i-a raportat lui Yudhishthir că și-a îndeplinit sarcina." 
 
Sabhakriya Parva 4
Adunarea regală la inaugurarea Sălii de primire (sabha) din minunatul palat al Pandavilor

"Vaisampayana spuse,--"După aceea regele Yudhishthir a intrat în sala de primire - sabha a palatului, după ce mai întâi a hrănit 10 000 de brahmani cu preparate din lapte și orez amestecat cu unt pur (ghii) de lapte și miere cu fructe și rădăcinoase și cu porc și vânat. ... Regele a dat de asemenea fiecărui brahman câte 1000 de vite. ... Iar când regele Kauravilor a intrat în sabha palatului, după ce a venerat zeii cu diferite feluri de muzică și numeroase specii de parfumuri scumpe, excelente, atleți, mimi, pretendenți la premii, barzi și lăudători au început să-l gratifice pe acel ilustru fiu al zeului Dharma prezentându-și abilitățile. ...

În acel palat s-au așezat alături de Pandavi, rishii și regii sosiți din diferite țări, ca vestiții Asita, Devala, Satya, Sarpamali, Mahasira; Arvavasu, Sumitra, Maitreya, Sunaka și Vali; Vaka, Dalvya, Sthulasira, Krishna-Dwaipayana, Suka, Sumanta, Jaimini, Paila, discipolii lui Vyasa ca noi înșine; Tittiri, Yajanavalkya.

Și Loma-harshana cu fiul său; Apsuhomya, Dhaumya, Animandavya; și Kausika; Damoshnisha și Traivali, Parnada, Varayanuka, Maunjayana, Vayubhaksha, Parasarya, Sarika; Valivaka, Silivaka, Satyapala, Krita-srama; Jatukarna, Sikhavat, Alamva, Parijataka; excelentul Parvata, marele Muni Markandeya; Pavitrapani, Savarna, Bhaluki, Galav,. Janghabandhu, Raibhya, Kopavega, Bhrigu: Harivabhru, Kaundinya, Vabhrumali, Sanatana, Kakshivat, Ashija, Nachiketa, Aushija, Nachiketa,  Gautama; Painga, Varaha, Sunaka, Sandilya de mare merit ascetic;

Kukkura, Venujangha, Kalapa and Katha;--acești virtuoși și învațați Muni, care-și aveau simțurile și mintea complet controlate (de inteligență) și mulți alții versați în Vede și Vedangas, cunoscători deplini ai regulilor moralității, puri și fără de pată în comportamentul lor, așteptându-l pe ilustrul Yudhishthir și felicitându-l prin discursurile lor sacre. De aseemenea de față erau numeroși războinici de seamă ca Mujaketu, Vivarddhana, Sangramjit, Durmukha, Ugrasena; Kakshasena, domnul pământului, Kshemaka cel invincibil;

Apoi Kamatha, regele din Kamboja și puternicul Kampana, care singur i-a făcut pe Yavani să tremure la auzul numelui său, așa cum zeul care poartă fulgerul i-a făcut pe asurii Kalakeya, să tremure în fața sa; Jatasura și regele din Madrakas, Kunti, Pulinda, regele neamului Kirata, regii din Anga și Vanga, Pandrya, Udhara, Andhaka, Sumitra, Saivya, Sumanas; regele neamului Kirata, Ceanur regele Yavanilor, Devarata, Bhoja și așa numitul Bhimaratha, Srutayudha—regele din Kalinga, Jayasena regele din Magadha;

și Sukarman, Chekitana, Puru, Ketumata, Vasudana, Vaideha, Kritakshana, Sudharman, Aniruddha, invincibilul Anuparaja, chipeșul Karmajit; Șișupal cu fiul său, regele din Karusha; invincibilii tineri din dinastia Vrishni, egali în frumusețe cu cei celești și anume, Ahuka, Viprithu, Sada, Sarana, Akrura, Kritavarman, și Satyaka, fiul lui Sini; și Bhismaka, Ankriti și puternicul Dyumatsena, acel șef al arcașilor din neamul Kaikeya și Yajnasena (tatăl lui Draupadi) din dinastia Somaka;

Acești Kshatriya (luptători) dotați cu mare putere, bine înarmați și cu mari averi și de asemenea mulți alții, priviți ca cei mai de seamă, îl așteptau pe Yudhishthir, în acea Sabha (sală de primire), dorind să-l  servească spre fericirea sa. .... Iar acel prieten al lui Dhananjaya (Argiun), Tumvuru și Gandharvul Cittasen cu sfătuitorii săi și mulți alți gandarvi și doamne celeste de companie (apsara), foarte pricepute în muzica vocală și instrumentală precum și în arta dansului și Kinnari de asemenea foarte pricepuți în artele celeste muzicale și ale dansului îi serveau pe fiii lui Pandu și pe rișii, care se aflau în Sabha. ..."