Ne-a mințit "Moise"? - 3 - cercetarea terenului

Moise continuă apoi să povestească cum israeliții au cercetat țara promisă la începutul perioadei de pustietate și cum,
din cauza naturii lor răzvrătite și a lipsei de credință în Iahve, li s-a refuzat intrarea și au fost forțați să rătăcească prin pustie timp de 40 de ani.
Bine, m-am gândit. Toată lumea cunoaște această poveste. Cu siguranță Moise nu poate să ne strecoare una aici.

Și eu v-am spus: "Ați venit în ținutul amorit pe care ni-l dă Iehova zeul nostru. Vedeți, Iehova zeul nostru a pus țara în fața voastră.
Urcați-vă și luați în stăpânire, așa cum v-a spus Iahve zeul părinților voștri. Nu vă temeți și nu vă speriați!"
Și ați venit la mine, voi toți, și ați spus: "Să trimitem înainte oameni care să cerceteze țara pentru noi și să ne aducă un cuvânt. ."
Și lucrul acesta a fost bun în ochii mei, așa că am ales doisprezece bărbați dintre voi, câte un om pentru fiecare trib.
S-au întors și au urcat în ținutul muntos, au ajuns la Wadi Eshcol și l-au spionat. Și au luat cu ei o parte din roadele țării și le-au adus până la noi. Și ne-au adus vorbă înapoi și ne-au spus:: "Pământul pe care ni-l dă Iehova zeul nostru este bun". Dar voi ați refuzat să urcați și v-ați răzvrătit împotriva cuvântului lui Iahve, zeul vostru, și ați cârtit în corturile voastre. . .
Și v-am spus: "Nu vă temeți și nu vă temeți de ei. Iehova zeul nostru, care merge în fața ta, va lupta pentru tine. . . Dar, cu toate acestea, nu ați avut credință în Iahve.
Când Iehova a auzit plângerile voastre zgomotoase, s-a mâniat și a jurat: "Nici unul dintre acești oameni, această generație rea, nu va vedea țara bună pe care am jurat să o dau părinților voștri - nimeni, cu excepția lui Caleb, fiul lui Iefune; el o va vedea, și lui și urmașilor lui le voi da țara pe care a pus piciorul, pentru că a rămas loial lui Iahve."
   Și din cauza ta, Iahve s-a mâniat și el pe mine și a zis: "Nu, nu, nu! "Nici tu să nu intri în ea. Iosua, fiul lui Nun, care te însoțește, el va intra în ea. (Deut 1:20-38)

Bine, asta e destul de simplu. Nimic nou acolo - am crezut eu. Dar, ca să fim siguri, cel mai bine este să citim relatarea originală, prima relatare, care este păstrată acum în Numeri 13-14. Cu toate acestea, ceea ce am descoperit este că, la fel ca și în cazul relatării lui Moise despre alegerea judecătorilor, și aici Moise greșește unele detalii. Sau a schimbat și aici, în mod conștient, aceste detalii? Pentru că ceea ce spune el că s-a întâmplat nu s-a întâmplat chiar așa cum pretinde el - cel puțin, din nou, în comparație cu înregistrarea originală.
Încă din primele versete am observat o discrepanță destul de evidentă. În relatarea lui Moise din Deut. despre acest eveniment, el susține că a fost porunca lui Iahve
"Mergeți, luați în stăpânire țara" încă de la început și că a spus acest lucru direct poporului: "Și v-am spus."
Poporul a răspuns, însă, sugerând un plan alternativ: "Și ați venit cu toții la mine și ați spus..." - și anume, să spioneze mai întâi țara -,
lucru cu care Moise a fost de acord în mod fericit. Dar nu așa a fost să se întâmple.

Numeri 13:1 ne spune clar că Iahve a fost cel care i-a sugerat lui Moise să trimită spioni pentru a cerceta țara - nu poporul, așa cum pretinde Moise în Deut.!
Mai mult, Iahve nu spune în varianta inițială "Du-te, ia în stăpânire țara!".
Am fost iarăși supărat. Moise pretinde din nou că a spus ceva ce nu a spus.

Mai grav, Moise pretinde că Iahve a spus ceva când, conform relatării inițiale, nu a spus așa ceva. Să fi fost Moise confuz?
Pentru că ceea ce Iehova  însuși a propus - explorarea pământului - Moise prezintă ca fiind ceea ce a sugerat poporul și, mai mult, ca un plan alternativ.
I-a spus Iahve un lucru lui Moise, iar apoi Moise le-a spus poporului un lucru complet diferit?

Ceea ce m-a zguduit cel mai tare a fost faptul că, atunci când Moise relatează acest eveniment în Deuteronom,
îl face să pară ca și cum Iahve ar fi dat un ordin direct: "Mergeți, luați țara!" - "așa cum v-a vorbit Iahve", afirmă Moise -
și prezintă poporul ca fiind neascultător și răzvrătit "împotriva cuvântului lui Iahvezeul vostru"
pentru că nu a ascultat această poruncă, ci a propus un plan contrar - acela de a cerceta țara.

Așadar în relatarea lui Moise din Deuteronom poporul este prezentat ca neascultând o poruncă pe care Iahve nu a dat-o niciodată in varinanta inițială din Numerii!
De ce ar face Moise așa ceva? Ce mi-a scăpat aici?
Este adevărat că israeliții nu arată mai bine în versiunea originală din Numerii.

Ei încă nu au credință în Iehova.

Dar de ce ar falsifica Moise ceea ce s-a întâmplat de fapt,

pretinzând că a spus lucruri pe care el și Iehova nu le-au spus niciodată și,

în cele din urmă, pedepsind poporul și numindu-l răzvrătit pentru că nu a ascultat o poruncă care nu a fost niciodată dată în primul rând (în Numerii)!?

 
1. Num.13 nu prezintă nici o necredință a evreilor,

care ar trebui reamintită după 40 de ani

căci aici în povestea inițială

nu evreii au propus cercetarea țărei promise ci a fost porunca lui Iehova.


2. Deut.1 - Necredința evreilor este o invenție a sursei deuternomiste

care se bazează pe ideea necesității credinței în Iehova

în procesul de impunerea a acestei zeități ca zeu național, vezi Etape ale inventării religiei evreiești

și de aceea prezintă

că evreii ar fost cei care au propus să cerceteze țara promisă

propunere care

ar fi arătat lipsa de credință a evreilor

și care l-ar fi mâniat pe Iehova,

ceea ce de fapt contrazice

prezentarea inițială din Num.13

unde Iehova este prezentat ca cel ce a poruncit cercetarea țărei promise,

și nu a poruncit să ia țara și ca urmare nu avea de ce să se mânie pe evrei

care au venit și au raportat problemele descoperite.