3.1 Luarea ca adăpost a gurului

1. Şri-guru-pada-aşraya - Luarea ca adăpost a picioarelor gurului

În toate lucrările spirituale despre bhakti sunt descrise gloriile maestrului spiritual Şri Guru
Fără luarea ca adăpost a picioarelor asemenea lotusului ale unui maestru spiritual realizat spiritual (sad-guru),
nu este posibil ca să iei legătura cu planul spiritual,
gurul, în forma sa spirituală, fiind cel ce face legătura cu lanțul disciplic de ființe perfecte – siddha pranali
care te va introduce și îndruma în jocurile din Vrindavana spirituală și Nawadvip.

De aceea dintre toate membrele venerării devoţionale, guru- pada-aşraya a fost citat primul.
Este de datoria unei persoane ce are încredere spirituală şi îşi doreşte să atingă gaudiya bhakti pur – servirea Cuplului Divin Radha Krișna
de a lua ca adăpost un maestru spiritual, care poate să-i dăruiască discipolului intrarea în relația de iubire dorită,
prin revelarea formei spirituale proprii, precum și pe cea a zeităților tutelare Radha-Krișna, și a grupului spiritual din care face parte.

Finnţa umană este prin natura ei doritoare de a se bucura. Problema este că în lumile materiale, incluzând planetele paradisiace,
care sunt foarte greu de atins, aşa cum este explicat în Śrīmad Bhāgavatam 11.3.20, fiinţele sunt tot timpul chinuită de frica
de a nu pierde posibilităţile pe care le are de a se bucura; de aceea în următorul vers din Śrīmad Bhāgavatam 11.3.21 se spune:

tasmād guruḿ prapadyeta
jijñāsuḥ śreya uttamam
śābde pare ca niṣṇātaḿ
brahmaṇy upaśamāśrayam


De aceea -tasmāt- trebuie să iei adăpostul -prapadyeta- unui maestru spiritual -gurum-
Punând întebări -jijñāsuḥ- despre ceea ce este cel mai bun (auspicios) -śreyaḥ uttamam-
Despre sunetul transcendental (ce poartă Cunoașterea transcendentală) -śābde pare- şi -ca-
Despre absorbirea -niṣṇātam- în Adevărul Absolut -brahmaṇi-
Luând adăpostul -āśrayam detaşării de lumea materială -upaśama.

În Bhakti-sandarbha (Anuccheda 202) Srila Jiva Gosvama comentează cuvintele
śābde pare ca niṣṇātaḿ - sunetul transcendental şi absorbirea
relaţionându-le cu calităţile pe care maestrul spiritual ar treui să le aibă:

“śabde brahmaṇi vede tātparya vicāreṇa nisṇataḿ tathaiva niṣṭhaḿ prāptam,
pare brahmaṇi-bhagavad-ādi rupā virbhaves tu aparokṣānubhavena"


- cel ce este expert în explicarea concluziilor Vedice, care sunt şabda-brahma (sunet transcendental),
- care are experienţă directă a lui Para-brahma (Supremul Brahman, Şri Krishna), şi
- care e lipsit de orice de aşteptări sau cerinţe materiale
trebuie acceptat ca maestru realizat spiritual.

Ar trebui să iei adăpostul unui astfel de guru urmând procesul ascultării
pentru a afla adevărul despre practica spirituală - sadhana, şi scopul practicii - sadhya.”