2.9 Vibhāva și ālambana
विभाव आलम्बन च
Vibhāva-ālambana
atra vibhāvādi-sāmānya-lakṣaṇam -
	ye kṛṣṇa-bhakta-muralī-nādādyā hetavo rateḥ |
	kārya-bhūtāḥ smitādyāś ca tathāṣṭau stabdhatādayaḥ ||2.1.12||
	nirvedādyāḥ sahāyāś ca te jñeyā rasa-bhāvane |
	vibhāvā anubhāvāś ca sāttvikā vyabhicāriṇaḥ ||2.1.13||
„Caracteristicile generale ale ingredientelor pentru rasa (gustul iubirii) sunt următoarele:
- cauzele iubirii care se numesc vibhāva, fiind:
		
- ceea ce o sprijină precum Kṛṣṇa, devotul Său
 - și stimuli ai iubiri, ca sunetul flautului,.
 
 - efectele ale iubirii
		
- cele făcute intenționat, cum ar fi zâmbetul, se numesc anubhāvas
 - cele făcute neintenționate ca cele opt simptome ale emoțiilor copleșitoare, cum ar fi uimirea sunt numite sāttvika-bhavas.
 
 
- asistenții iubirii precum autocritica sunt numiți vyabhicārī-bhāvas. "
 
tatra vibhāvāḥ - tatra jñeyā vibhāvās tu raty-āsvādana-hetavaḥ |
	te dvidhālambanā eke tathaivoddīpanāḥ pare || 2.1.14 ||
„În rasa (gustul dragostei), vibhava ar trebui să fie cunoscută ca fiind cauza relatiilor plăcute.
	Ea iau forma a două tipuri sprijin (ālambana) și stimulii (uddīpana). "
tad uktam agni-purāṇe - vibhāvyate hi raty-ādir yatra yena vibhāvyate |
	vibhāvo nāma sa dvedhālambanoddīpanātmakaḥ || 2.1.15 ||
Acest lucru este menționat în secțiunea Agni Purāṇa [secțiunea Alaṅkāra, 3.35]:
	„Vibhāva se referă la cele două tipuri de ālambana
	persoana în legătură cu care este experimentată dragostea (viṣaya - Krishna),
	persoana în care se trăiește dragostea (āśraya - Geweihter) 
	și la uddīpana, stimulii prin care se experimentează relația de iubire."
tatra ālambanāḥ - kṛṣṇaś ca kṛṣṇa-bhaktāś ca budhair ālambanā matāḥ |
	raty-āder viṣayatvena tathādhāratayāpi ca || 2.1.16 ||
„Ālambanele sunt descrise după cum urmează: Înțelepții consideră ālambanele ca fiind
	Kṛṣṇa, ca obiect al iubirii 
	și devoții Lui, ca cei ce experimentează (subiecți) ai iubirii."